Beszámolók
Beszámoló a Pellérdi Általános Iskola
Öko - munkaközösség
2022/2023-as tanév
I. féléves munkájáról
Az ÖKO-munkaközösség célja a fenntarthatóság
fogalmának megismertetése, a környezettudatos
gondolkodás, életmód kialakítása és elmélyítése.
Fontosnak tartjuk új ismeretek megszerzését
együttműködve az iskola dolgozóival, a
szülőkkel, a települések önkormányzataival, a
szülői munkaközösségekkel, és társadalmi
szervezetekkel.
Mint minden évben idén is történtek személyi
változások munkaközösségünkben. A régi tagokon
kívül sok új kollégát köszönthettünk
szeptemberben.
A tanórákon szinte valamennyi tantárgy színtere
a környezettudatos nevelésnek. A tanításon
kívüli időszak, az órák közötti szünetekben,
napközis szabadidőben, a KAP alprogramjai során,
tanítás nélküli munkanapokon, kirándulásokon,
programokon jelenik meg.
Szakköri foglalkozások során előtérbe kerülnek
az egészségmegóvó alternatívák terjesztése,
gyógynövények, természetgyógyászat; a
környezetszennyezés, mint egészségkárosító
tevékenységforma vázolása. Pellérden a szakkör a
félév során a terveknek megfelelően működött.
Idén 12 lelkes diák részvételével indult.
Mindenkinek találtak testhezálló
feladatot, melynek felelőse lett, így vált
hatékonyabbá a munka.
Az első félévben a jeles napokhoz kapcsolódóan
is szerveződtek programok. Nem csak a
„Takarítási világnap” (szeptember 3. hétvégéje)
során, hanem folyamatosan történik a
szemétszedés minden iskola udvarán. Gyódon még
az őszi levelek összegyűjtésében is részt vettek
a gyerekek. Görcsönyben novemberben
az Európai Hulladékcsökkentési Hét
keretében „Öröm-bánat térkép” készítése történt
a
településről. Természetesen ennek megfelelően/
szükség szerint szemétszedés történt az adott
területen.
Az „Autómentes világnap” (szeptember 22.)
alkalmából felhívtuk a tanulók figyelmét a
füstmentes közlekedés fontosságára. Kértük, hogy
aki teheti gyalog, vagy rollerrel/kerékpárral
jöjjön aznap iskolába. Kővágószőlősön oktatás
volt a diákoknak a gyalogos KRESZ-szel és
környezettudatosabb közlekedéssel kapcsolatban.
Akadálypályás vetélkedő tartottak az
osztályoknak, ahol
az óvodások is részt vettek.
Az „Állatok világnapja” (október 4.) alkalmából
állateledel gyűjtést szerveztünk. Görcsönyben,
Gyódon és Pellérden is két hétig gyűjtöttük az
állateledeleket, melyet a Pécsi Morpheus
Állatmentő Alapítvány számára adományoztunk.
Gyódon beszélgettek az állatszeretetről, az
állatokról való gondoskodásról, valamint a
felelős állattartásról. Rajzok is készültek -
elsősorban a házi kedvencekről Gyódon,
Pellérden. Kővágószőlősön intézményi keretek
között tartották meg ezt a napot. Görcsönyben
bekapcsolódtak a december elején megrendezésre
került „Állatvédelmi témahét” programba. Ennek
keretében az alsósoknak délutáni foglalkozásokat
tartottak, a felsősök pedig „Te sétáltasd!”
programot szervezték meg. Ennek helyszíne
Máriagyűd – Siklós, partnere pedig a
Harkány-Siklós Állat- és Természetbarátok
Egyesülete volt.
Szeptemberben Pellérden és Görcsönyben is sor
került az őszi hulladékgyűjtésre. Míg Pellérden
csak papírt, addig Görcsönyben fémhulladékot is
gyűjtöttek az iskola diákjai.
Október 3- 7. között került megrendezésre a
Világ legnagyobb tanórája című program, melyen a
felsős tanulók mindhárom intézményben részt
vettek.
A téli madárvédelem előkészítése is megtörtént.
Pellérden a szakkör tagjai gyűjtött diót törtek
a meglévő eledel kiegészítésére, valamint
új madáretetők készítése van folyamatban, a régi
pedig felújításra került. Itt a madáretetést a
szokatlanul enyhe időjárás miatt a madarak
védelme érdekében még nem kezdték meg.
Kővágószőlősön folyamatos a diákok által
készített madáretetők kihelyezése és töltése.
Pellérden magaságyásaink és a kis fűszerkert
gondozása folyamatosan megtörtént. A tavaly
vetett zöldségek szépen fejlődtek, annak
ellenére, hogy a száraz és meleg nyár megviselte
őket. Nyáron is történt rendszeres öntözés és
gondozás, melyet Lakatos Maja tanuló végzett a
szünetben. Ennek az önzetlen és felelősségteljes
munkának köszönhetően október végén „fűszerfiesztával”
ünnepeltek (zöldséges uzsonna).
Kővágószőlősön
tavasszal tervezik az iskola udvarán található
magaságyások rendbetételét és felélesztését.
Görcsönyben folytatódott az „örökbe fogadott”
fák látogatása és gondozása.
Minden intézményben felhívtuk a gyerekek
figyelmét az egészséges táplálkozás
fontosságára.
Gyódon az egészségtudatosság nevében a szülőkkel
megbeszélve, és együttműködve sikerül kiiktatni
az egészségtelen enni-, és innivalókat az
iskolából. Kővágószőlősön a programok, és a
vetélkedő alatt a konyha jóvoltából
egészségtudatos ételeket ehettek a résztvevők.
Pellérden az ősz folyamán elmaradt az 1.
osztályosok faültetése. Ezt remélhetőleg
tavasszal pótoljuk. Szintén nem került sor
novemberben a CSALÁDI NAP rendezvényre sem.
Görcsönyben a K&H Bank által „Hűsítő ligetek
pályázat- fásítási program oktatási
intézményekben” című pályázat keretében 3 fa és
6 cserje ültetésére kaptak lehetőséget.
Kővágószőlősön a
6-7-8. osztálynak David Attenborough: A
Life on Our Planet című dokumentumfilmjéből
filmklubbot tartottak. Beszélgetés volt a
környezettudatosabb élet fontosságáról, valamint
arról, hogy a tanulók mit tehetnek ezért a
mindennapokban.
Pellérden az Öko – szakkör kreatív tagjai
gondozzák a természettudományos terem melletti
három faliújságot, melynek tartalma folyamatosan
frissül, alkalmazkodik a jeles napok témájához,
az évszakok jellegzetességeihez, és megjeleníti
szakköri tevékenységünket is. Ide kerülnek a
tanórákon készült projektmunkák is.
Pellérden a szelektív hulladékgyűjtés
fontosságával és tudnivalóival német nyelven
ismerkedtek a 7-8. osztályosok német óra során.
A görcsönyi tagintézmény tavaly pályázott, és
nyerte el az Ökoiskola címet. Az ősz folyamán
Zöld Követi Tanács alakult az intézményben,
melynek partnere a Zöld Követ Egyesület.
Novemberben került sor Zöld Követ avatás online
és helyszíni rendezvényére. A vállalások között
szerepel pl. 30 napos hulladékmentes kihívás az
iskola közössége számára, Zöld Olvasóközösség
tagjaként egy tanulócsoport feldolgozza Kapa
Mátyás Holnapelőtt c. ifjúsági regényét, Zöld
minősítés alá bocsájtunk egy helyi vállalkozást-
az önkormányzat gyümölcsprés üzemét.
Pellérden a DÖK-vezetőjével közösen meghirdettük
a teremtisztasági versenyt. Minden hónapban
értékeljük a tantermek rendezettségét,
tisztaságát. Elkészültek – Hamburger Antal
kolléga közreműködésével – a legtisztább alsós
és felsős osztálynak járó „vándor táblák”.
Ezeket minden hónapban a címet elnyerő osztályok
ajtaja mellé tesszük ki.
Az idei tanév egyik legnagyobb feladata az
energiatakarékosság, mely összintézményi
feladat. A felnőtteken kívül a gyerekek is
figyelnek a folyosó rendjére, valamint a
mosdókban és az osztálytermekben az
energiatakarékosság jegyében a villanyok
lekapcsolására, a csapok elzárására, a rövid
szellőztetésekre. Gyódon két tantermi konvektort
használnak (használaton kívül őrlángon működnek)
és igyekeznek a világítást is lekapcsolni, ahol
nincs rá szükség.
Októberben Pellérdről Katicsné Somogyvári Ildikó
vett részt az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai
Oktatási Központja által meghirdetett
Bázisintézményi programon, melynek címe
Iskolakert a Mecsek lábánál - tantárgyi
koncentráció és kerti munka alsóban.
November végén online Ökoiskolai
találkozón vett részt Németh-Sári Krisztina
görcsönyi kolléga.
Görcsönyből egy 3. osztályos tanuló nevezett a
Körösök Menti Levelezős Verseny-
természetismeret tantárgy, valamint
„Környezetismeret- környezetvédelem” országos
csapatversenyre
egy csapat a 3. osztály tanulóiból.
Két online munkaközösségi megbeszélést
tartottunk a félév során. Ezeken tájékoztatást
kaptak a kollégák különböző
programlehetőségekről, valamint röviden
összefoglaltuk az addig végzett öko-munkát az
intézményekben.
A munkaközösség pályázati lehetőségeiről
folyamatosan tájékozódunk, illetve továbbítjuk a
kollégáknak.
Köszönöm az Öko-munkaközösség minden tagjának
féléves munkáját. Külön megköszönöm minden
intézményben a technikai dolgozók munkáját.
2023. január 25.
Makai Andrea
munkaközösség-vezető
BESZÁMOLÓ
A PELLÉRDI ÁLTALÁNOS ISKOLA
ÖKO-MUNKAKÖZÖSSÉG
2021-2022. TANÉVI
MUNKÁJÁRÓL
Személyi változás történt a tanév elejéhez
képest. Nagy Sándor technikai dolgozó távozott
intézményünkből. Helyére a második félévben
Lónay Barnabás került, aki sokat segített a
munkában.
A környezeti, egészségnevelés és
fenntarthatóságra nevelés színterei elsősorban a
tanórák, valamint a tanórákon kívüli programok.
Gyódon, - és összintézményi szinten is - egész
tanévben törekedtünk a közvetlen és tágabb
környezetünk megóvására, fejlesztésére a
fenntartható fejlődés érdekében.
A
Pellérdi Általános Iskola Gyódi Telephelyén
minden nap beszélgettek a környezetvédelem
fontosságáról, az iskola természetközelisége
pedig a gyerekek gazdag fantáziájával nap mint
nap újabb kreatív alkotások születésére adott
lehetőséget. A bejáratához a tanév elején
virágokat, cserjéket ültettek közösen. Ezek
ápolása, gondozása mindennapos feladata az
idejáró gyerekeknek. A tanórai szünetekben
energiatakarékosan használták az épületet, a
villanyokat lekapcsolták, a fűtést alacsonyabb
fokozatra állították. Hasonló
energiatakarékossági lépések a többi
intézményegységben is történtek.
Pellérden valamint Kővágószőlősön az idei
tanévben jelentősen lecsökkent Horváth Dávid
Attila kolléga
természettudományos óráinak száma. A
tanórákon megjelenő témaköröknél viszont
törekedett a környezettudatos szemlélet
szélesítésére. A hatodik osztályos tananyag
lehetőséget biztosított a fosszilis és megújuló
energiaforrások előnyeinek, valamint
hátrányainak megismerésére. A takarékoskodás
módszereire és erőforrásaink megóvásának (akár)
otthoni lehetőségeire is kitértek. A tanórákon
előtérbe kerültek az ökoszisztémánkat fenyegető
veszélyek, ezáltal elmélyült a problémákkal
kapcsolatos érzékenység és tudatos
felelősségvállalás. Továbbá a tanulóknak
lehetőséget biztosított egy szorgalmi feladat
elkészítésére, amelyben Pécs városvezetését
kellett meggyőzni, hogy miért is lenne érdemes
ingyenessé tenni a tömegközlekedést.
Keresztély Renáta kolléganő az idei tanévben
Öko-szakkört vezetett Pellérden.
A szakkör tevékenysége az elfogadott
szakköri munkatervnek megfelelően alakult a
tanév során. A szakkör tagjai rendszeresen
megtisztították az udvart a szeméttől, a kiskert
rendbetétele és téliesítése is megtörtént,
valamint folyamatos volt a téli madárvédelem is.
Mindezek mellett a folyamatosan aktualizált alsó
folyosó faliújsága is megvalósul. Sikeres volt
az állatok világnapjára szervezett
eledelgyűjtés, melyben szakköri tagjaink is nagy
részt vállaltak. Őszi kirándulásunk nagy örömet
okozott a diákoknak, miközben megismertük
Iskolánk közvetlen természeti környezetét és a
tó élővilágát. A szakkörhöz csatlakozott több
tanuló, remélhetőleg ez a következő tanévben is
így lesz, talán az Életgyakorlat alapú alprogram
keretein belül lehetne megvalósítani. A szakkör
tagjai közösséget alkotnak. Jó látni, hogy
társaikat ráveszik a hulladékgyűjtők
használatára, „védelmezik” az általuk
létrehozott kert növényeit, alsós tanulóknak
beszélnek a növényekről, figyelnek a
környezetükre.
Az idei tanévben is megrendeztük Pellérden,
Görcsönyben, és Kővágószőlősön az őszi, illetve
tavaszi (tanév végi) hulladékgyűjtést. Ez a
program már szinte hagyománya intézményünknek.
Pellérden és Kővágószőlősön két alkalommal is
sor került a hulladékgyűjtésre Tanulóink, és
szüleik nagy lelkesedéssel hozták
papírhulladékot, melyet a BIOCOM kihelyezett
konténerébe pakoltak be a gyerekek. Ebben az
évben külön gyűjtöttük a kartonokat, színes
újságokat, valamint a „fekete-fehér” újságokat.
Az őszi gyűjtés hivatalosan mért papír tömege
1648 kg volt. A tanév végi gyűjtésnek még nem
tudjuk a hivatalosan mért tömegét.
Görcsönyben a szelektív hulladékgyűjtést
szorgalmazva tartották meg papírgyűjtést
szeptemberben. Az összegyűjtött papírt az
önkormányzat segítségével juttatták el a
hulladéklerakóba. A félév során többször is
elvitték a felgyűlt papírhulladékot.
A kővágószőlősi intézményben törekedtek a
szelektív hulladékgyűjtés megvalósítására az
osztálytermekben elhelyezett saját készítésű
papír – és műanyag gyűjtők létrehozásával. A
hulladékgyűjtés során megtisztult az évtizedek
óta felhalmozódott papírhulladéktól, melyet a
diákok és a szülők segítségével sikerült
eltávolítani az iskolából. A befolyt összeget a
Diákönkormányzat részére bocsájtották.
Pellérden felhívtuk tanulóink figyelmét a
füstmentes közlekedés előnyeire az Autómentes
világnap során, szeptember 22-én.
Az idei iskolakirándulást Pörbölyre és Bajára
szervezte Juhászné Kernya Andrea, Hamburger
Antal és az iskolavezetés. Pörbölyön
meglátogattuk az Ökoturisztikai Központot, ahol
kisvasúttal a Gemenci erdőben tettünk egy utat.
A rossz időjárás ellenére jól érezte magát
gyerek és felnőtt is.
Idén is megemlékeztünk az Állatok világnapjáról
október 4-én. Hagyományainkhoz híven menhelyi
állatoknak gyűjtöttünk állateledelt. Az idei
tanévben először kapcsolódott be e gyűjtésbe a
görcsönyi tagintézmény. Meglepően nagy mennyiség
érkezett a diákoktól, szülőktől. Az eledel
mellett takarók, jutalomfalatok, játékok is
érkeztek a görcsönyi tagintézménybe. Az
összegyűjtött állateledelt a Misina Természet-
és Állatvédő Egyesület, illetve a Pécsi Morpheus
Állatmentő Alapítvány részére juttattuk el.
Gyódon pedig az Állatok Világnapján a szülőkkel
közösen tartalmas foglalkozást tartottak az
iskola udvarán. Saját kisállatokat is hozhattak
aznap az iskolába a tanulók.
Az idei tanévben október 4-8. között került
megrendezésre a Világ legnagyobb Tanórája című
programsorozat. Az idei tanévben is
bekapcsolódott Görcsöny és Kővágószőlős.
Görcsönyben az alsós diákokkal átismételték a 17
globális célt, majd foglalkoztak az idei kiemelt
programmal, miszerint a gyerekek hogyan
viszonyulhatnak pozitívan a globális célokhoz,
milyen jellemvonásokkal kell felvértezniük
magukat az említett célok elérése érdekében.
Szuper délután volt, nagyon élvezték a gyerekek.
Kővágószőlősön és Pellérden
mind a
négy felsős osztály részt vett a Világ
Legnagyobb Tanórája rendezvényén.
Pellérden a Világtakarékossági nap alkalmából
„Pénzérme-tervező” rajzpályázatot írtunk ki.
Nagyon sok pályamű készült. A pályaművek
elbírálásában részt vett Kling László, valamint
az Alsós munkaközösség részéről Jakabné Katics
Ildikó, a Felsős munkaközösség részéről Balogh
Edit. A pályaművek készítői közül 11-en
részesültek jutalomban.
A novemberi hónaptól megkezdtük a madarak
etetését is. Pellérden az Öko-szakkör és a 4.
osztályosok gondoskodnak a madarak etetéséről.
Az Öko-szakkör őszi kirándulása nagy örömet
okozott a diákoknak, miközben megismerték
Iskolánk közvetlen természeti környezetét és a
tó élővilágát.
Részt vettünk decemberben a „Válts egy csokit
mosolyra” című felhíváson. Csokoládét
gyűjtöttünk a rászoruló gyerekeknek.
Tavasszal a Fenntarthatósági Témahét is
megvalósult mind a négy felsős osztállyal
Kővágószőlősön és Pellérden is. Pellérden a
negyedikesek is bekapcsolódtak a programba,
tanórákon, illetve témanap során.
Gyódon a Fenntarthatósági témahéten elsősorban
interaktív tananyagokkal ismerkedtek a gyerekek
környezetismeret órán és a délutáni időszakban.
Plakátokat készítettek, beszélgetéseken vettek
részt csoportokban.
Görcsönyben a Fenntarthatósági Témahét
programjainak lehetőségeként ingyenes nyílt
napon jártak, erdei iskolai látogatást tettek a
Kikerics Erdészeti Erdei Iskolában, Sasréten a
2. osztályosokkal. Végigjárták az erdei iskola
melletti tanösvényt, ismerkedtek az erdőt alkotó
fákkal, kerestek „erdei lakhelyeket” állatok
számára.
A gyerekek számára a legérdekesebb
programelem a vízi mikro-élővilág felfedezése
volt, „sajátkezűleg”. Halászhattak az
Almás-patakból, majd „bogárnézőkével”
kereshettek apró élőlényeket a vízben.
Intervaktív játék során ismerkedtek meg a víz
körforgásával. Az aktív programot játékkal
zárták.
A 7. és 8. osztályosok Reni nénivel a víz
témájával foglakoztak a Fenntarthatósági Témahét
keretein belül.
Kővágószőlősön a nevezetes napokról
megemlékezünk, rendszeresen rajzkiállítással
hívták fel ezekre a figyelmet. A Kővágószőlősi
tantestület minden tagjára, valamint a szülőkre
és a diákokra is lehet számítani
a környezettudatosságra és a
fenntarthatóságra nevelés során.
A vírushelyzet nem tette lehetővé a már
hagyományos Vöröshomokkő túraverseny
megrendezését. Az esemény pótlására a II.
félévben került sor. A versenyen görcsönyi,
kővágószőlősi és pellérdi tanulók vettek részt,
összesen hat csapatot indítottak. A túra a
tájékozódás gyakorlása mellett, remek
lehetőséget biztosított a helyi élővilág,
valamint a környék építészeti emlékeinek
megismerésére. A környezettudatos gondolkodás
elmélyítése érdekében, a szelektív
hulladékgyűjtéshez kapcsolódó feladatokat is
kaptak a versenyzők.
Görcsönyben a tavalyi év végén örökbe fogadott
fákat látogatták meg több alkalommal a tanév
során. Madarak és fák napja alkalmából az idei
elsősök is örökbe fogadták fáikat. Ők is és a
másodikosok is az utolsó napokban meglátogatták
a fákat még egyszer, a gyümölcsfeldolgozóban
pedig üzemlátogatáson jártak, mely során
kóstolhattak a termésekből, a belőlük készült
gyümölcslevekből.
Az Iskolakertekért Alapítvány pályázatot írt ki
készülő és már működő iskolakertek
mentorálására, ill. az Ökoislolai cím
megpályázása is a második félév elejére esett.
Nagy izgalommal várták Görcsönyben az idei év
ökoiskolai pályázatának megjelenését, hamar el
is készült a pályázati anyag; sikerrel zárult! A
Pellérdi Általános Iskola Görcsönyi Általános
Iskolája a 2022-23-as tanévtől három évre
elnyerte az ökoiskola címet. Vállalásaik között
az őshonos magyar fafajtákkal végzett
parkosítás, a mindenkori negyedikes osztály
erdei iskolai programja és a fűszer- és
gyógynövénykertünk bővítése szerepel
illatösvénnyel, palackkerttel, az ágyások
sokszorosításával.
Görcsönyben a Föld napja alkalmából „Szemétből
szobor” építő-versenyt is szerveztenk Az
osztályoknak bő egy hét állt a rendelkezésükre,
hogy a hulladékot újrahasznosítsák (többnyire
papírt, kartont, műanyagot). Készült város,
rönkvár, szülinapi torta, absztrakt szobor,
állatsimogató, méhkas és világítótorony. Egymás
munkáira szavazhattak, és a Betűvetők verseny
vendégei is leadhatták voksaikat az alkotásokra.
A „faluvezetés” véleményét is figyelemebe vették
az értékelésnél. Minden osztály részesült
jutalomban: gyalogtúrákkal, kirándulásokkal,
számháborúzással, sétákkal „örvendeztettük meg
őket” a jégkrémek mellé. A jutalom „előkészítő”
jellegű volt: jövő tanévben
(teljesítmény)túrázásra szeretnék szoktatni a
gyerekeket, ebből kaptak ízelítőt.
A Pellérdi Általános Iskola Gyódi Telephelyén a
Föld napja alkalmából, ahhoz kapcsolódóan az ide
járó tanulók életkorának megfelelő filmet
néztek, éneket tanultak, barkácsoltak.
Didaktikai feladatként tűzték ki az ott dolgozó
kollégák: a figyelemfelkeltést, motiválást,
szemléletességet. Felhasználták a különböző
műveltségterületek, tantárgyak által kínált
lehetőségeket: olvasás, fogalmazás, írás,
matematika, környezetismeret, ének, etika,
technika, rajz.
Görcsönyben május első hetében csatlakoztak egy
erdei dalos találkozóhoz is. Regisztrációval
jelezték szándékukat, majd videóval csatlakoztak
a nemzetközivé nőtt programhoz.
Pellérden a Családi naphoz kapcsolódóan a Szülői
munkaközösség és az Életreform egyesület
összefogásával megvalósult három magas-ágyás
létesítése és beültetése, melyet
foto-dokumentációval ellátva a Fenntarthatósági
témahét pályázatára is beküldtött Keresztély
Renáta kolléganő. Eredmény még nincsen, az
elbírálás folyamatban van.
A Görcsönyi Tagintézménnyel létrehozott
palántacsere programunk sikeresnek bizonyult,
szándékozunk ezt a jövőben Kővágószőlősre is
kiterjeszteni.
Kővágószőlősön néhány éve a helyi nyugdíjas klub
magas-ágyásokat telepített az udvar hátsó
részébe, melyet a gyerekek megtisztítottak,
részben felújították és szeptembertől
beültetésre tervezik a felsős alprogrami
foglalkozások keretein belül. Tervezik a
palántacsere-programban való részvételt és az
Intézmény Ökoiskolává válásának elindítását.
Görcsönyben sikeres SULIVÁRÓ programsorozatban
tematikus foglakozásokat terveztek leendő
elsőseinknek. Havi rendszerességgel találkoztak,
ahol volt mozgásos- számolós, hagyományőrző,
kreatív- kertészkedős és finommotorikát
fejlesztő foglalkozás is. A foglalkozásokat úgy
tervezték, hogy a gyerekekkel, szülőkkel
megismertessék a „zöld szemléletünket”, az
intézményünkben folyó kreatív újrahasznosítást.
Hasonló esemény és foglalkozás ISKOLANYITOGATÓ
címmel Pellérden is megvalósult.
Két év kihagyás után idén megrendezésre
kerülhetett a területi Csiga-Biga
környezetismereti vetélkedő. Az idei verseny
témája a Víz és vízpart élővilága volt.
Folyamatosan figyeltük a pályázatokat, melyek a
tagintézményekben dolgozó kollégáknak is
továbbítottuk.
A kapcsolatot emailben, messengeren
tartottuk a kollégákkal.
Köszönet minden görcsönyi, kővágószőlősi,
pellérdi kollégának, és technikai dolgozónak
az aktív munkát! Külön köszönöm
Németh-Sári Krisztina, Keresztély Renáta,
Sasvári Sarolta, Horváth Dávid Attila
kollégáknak, hogy összefogták a munkát
tagintézményeikben.
Pellérd, 2022. június 20.
Öko-munkaközösség-vezető
BESZÁMOLÓ
A PELLÉRDI ÁLTALÁNOS ISKOLA
ÖKO-MUNKAKÖZÖSSÉGÉNEK
2020/2021-ES TANÉVI MUNKÁJÁRÓL
Az ÖKO-munkaközösség célja a fenntarthatóság
fogalmának megismertetése, a környezettudatos
gondolkodás, életmód kialakítása és elmélyítése.
Fontosnak tartjuk új ismeretek megszerzését
együttműködve az iskola dolgozóival, a
szülőkkel, a települések önkormányzataival, a
szülői munkaközösségekkel, és társadalmi
szervezetekkel.
A tanév a COVID-19 járvány, és a járványügyi
korlátozások miatt ismét rendkívüli volt. Az
éves munka tervezésekor még nem lehetett tudni,
hogy meg tudjuk-e valósítani maradéktalanul a
tervezett munkát. Bizonyos programok, feladatok
más időpontra kerültek, mások elmaradtak, és
vannak, melyek megvalósításának módja változott.
A koronavírus helyzet mérséklése érdekében a
helyes kézmosásra hívtuk fel a figyelmet, plakát
formájában (folyosókon elhelyezve). Helyes
kézmosási protokoll gyakorlati tanítása is
mindhárom intézményegységben megtörtént alsó
tagozaton, alprogrami keretek között.
A
pellérdi CSALÁDI nap programot a járványügyi
korlátozások miatt először áthelyeztük április
hónapra. Tavasszal viszont az online oktatás
ismételt bevezetése miatt nem került
megrendezésre.
Pellérden minden tanévben a DÖK szervezésében
„Teremtisztasági verseny” valósul meg. Az idei
tanévben a korlátozó intézkedések miatt nem
került sor erre a versenyre. Görcsönyben ebben a
tanévben is folyt a verseny. Az értékelés
hetente történt a DÖK tagjai részvételével.
A tavalyi tanévben nem került megrendezésre a
Fenntarthatósági témahét, a digitális oktatás
bevezetése okán. Ez a program az idei tanév
őszére, pontosan 2020. október 5-9. közötti
napokra került át.
Témakörei: Az energia, az éghajlatváltozás,
egészségnevelés voltak.
Minden tagintézményben sikerült a tanulókkal
pótolni a tavasszal elmaradt eseményt. Nagy
hangsúlyt fektettek a kollégák a megújuló
energiaforrásokra. A feldolgozás során
változatos módszereket használtak a pedagógusok.
Így készült a pellérdi és kővágószőlősi 6.
osztályosok által fotókollázs, mellyel
szemléltették a tanulók az
energiaforrások megújúlásának fontosságát. Egy
rövid film segítségével ismételték át
ismereteiket, és tudtak meg új információkat a
zöld energiaforrások alkalmazásáról. Görcsönyben
foglalkoztak a globális felmelegedés, és az
üvegházhatás témaköreivel, kérdéseivel.
A Fenntarthatósági témahéthez kapcsolódott a
Világ Legnagyobb Tanórája programsorozat,
amelyen a pellérdi, görcsönyi, kővágószőlősi
diákok vettek részt. A görcsönyi diákok idén
első alkalommal vettek részt e programsorozaton.
Jutott idő a 17
cél, és a program megismertetésére a
legkisebb (alsós) tanulókkal.
Görcsönyben a Fenntarthatósági Témahét és a
Világ Legnagyobb Tanórája által közösen kiírt
nemzetközi „Mesélnek a fák” című irodalmi
pályázatra két felsős diák nyújtott be
pályaművet. Közülük BUCHVALD CSENGE, 8.
osztályos tanuló I. helyezést ért el
kategóriájában.
Minden intézményegységben szerepet kaptak a
jeles napok.
Pellérden, Görcsönyben és Kővágószőlősön is
készültünk az ÁLLATOK VILÁGNAPJA (október 4.)
alkalmából. Pellérden állateledel gyűjtése
történt a DÖK és az osztályfőnökök segítségével.
Az összegyűjtött állateledeleket a MISINA
állatmenhelyre juttattuk el. Görcsönyben egy kis
paraván készült, melyen preparátumok, rajzok,
gyerekek által készített plakátok hívták fel a
figyelmet az állatvédelemre is.
Pellérden a 3. osztályosok készítettek rajzokat
az „Autómentes világnap” alkalmából (szeptember
22.).
Minden tagintézményben megtörtént a szelektív
hulladékgyűjtés, ezen belül a papírgyűjtés tanév
elején és tanév végén is. Görcsönyben az
önkormányzat segítségével juttatták el az
összegyűjtött papírhulladékot a
hulladéklerakóba.
Pellérden a fűszerkert áthelyezése volt tervben,
az építési munkálatok miatt. Azonban nem volt
erre szükség. Tavaszra új növények ültetése és a
meglévők gondozása volt a kitűzött feladat. Ez
csak részben valósult meg a tavaszi online
oktatás miatt. Rendszeresen gyomlálták és
virágmagot vetettek alsós diákok.
A téli madáretetés sem maradt el, kikerült
Pellérden a fákra a madáreleség.
Görcsönyben az I. félévben beadott, de nem
nyertes ökokert pályázat kapcsán az első
osztályos szülők segítségével létrehozták a kert
„alapjait”. Két magaságyást készítettek
komposztteleppel, az alsósok, felsősök
segítségével beültették a kapott fűszer- és
gyógynövényekkel, palántákkal, melyek szépen
növekednek. A gyerekek nagy örömmel segítenek a
napi öntözésben, karózásban; szívesen
ismerkednek az illatokkal, ízekkel. A
közeljövőben bővíteni is szeretnénk még a
kertet: fóliás magaságyással, esővízgyűjtővel.
Egy másik programban is részt vett a görcsönyi
tagintézmény. A község önkormányzatával egy
„Gyümölcsfa-örökbefogadási program” van
szervezés alatt. A Madarak és fák napja
alkalmából gyümölcsfákat fogadtunk örökbe az 1.
osztályosokkal az önkormányzat gyümölcsösében.
Az általuk kiválasztott fákra gravírozott kis
fatábla került; az utolsó héten még nyomon
követésként megnézték mennyit változtak egy
hónap alatt a fák. Reméljük „szüreteltek” is
róla.
Az MME Hüllővédelmi Szakosztálya „Keresd a
Zöldet!” rajzpályázatára, melyben a zöld varangy
volt a fő téma, majdnem 20 rajzzal neveztek a
görcsönyi tanulók. A gyönyörű munkák az alsó
folyosót díszítik.
A környezetvédelmi jeles napokat az
intézményegységekben osztályszintű feldolgozás
keretében tartották meg. A pellérdi alsó
tagozatosok az év madarát, a cigánycsukot,
illetve az év fáját a lisztesberkenyét rajzolták
le, festették meg
a Madarak és fák napja alkalmából.
A Víz világnapja alkalmából készítettek
alsósaink lerajzolták, megfestették, hogyan
képzelik el „saját” akváriumjaikat.
Foglalkoztunk még a víz tisztaságával, és a
víztakarékossággal is.
Minden intézményegységben megtartottuk a Föld
napját április 22-én. Az alsó tagozatosok az
iskolában, jelenléti oktatás során kaptak
érdekes feladatokat. A felső tagozatos tanulók
viszont még online oktatásban vettek részt, így
számukra online feladatokkal készültek a
kollégák.
A vírushelyzet, illetve a digitális oktatásra
való ismételt áttérés nem tette lehetővé a
TeSzedd nap, valamint a már hagyományos
Vöröshomokkő túraverseny megrendezését. Az
utóbbi esemény pótlására a Pellérdi Általános
Iskola Kővágószőlősi Tagintézménye egy iskolai
szintű kirándulást szervezett (06. 10.) a
település közelében.
A megszokott tanórai kereteken kívül az
Életgyakorlat-alapú alprogram is lehetőséget
biztosított néhány fontosabb esemény, az állatok
(okt. 4.) és a vizes élőhelyek világnapjának
(febr. 2.) népszerűsítésére és az iskolai
kiskert gondozására. Az osztálykirándulások
során is előtérbe került a környezetvédelem,
illetve az ökotudatosságra nevelés.
A kollégák minden tagintézményben folyamatosan
aktualizálták a faliújságokat, díszítették a
tantermeket és szaktantermeket.
Folyamatos volt az információ átadás a
munkaközösség tagjai között. Az
intézményegységek között a környezetvédelmi és
ökotudatos munkában részt vettek a kollégák.
Folyamatos volt a pályázatfigyelés.
A Távoktatási Intézet által szervezett
Járványügyi szakértő képzést végezte el
Keresztély Renáta.
Sajnos a tanévben ÖKO-szakkör nem indult, így a
tanórai, illetve alprogrami tevékenységekre
korlátozódott a munka. Személyes példamutatással
és a tanórákon, alprogramokon megjelenő
témakörökkel törekedett minden pedagógus a
környezettudatos szemlélet szélesítésére. A
felsőbb évfolyamokon megismerhették az
ökoszisztémánkat fenyegető veszélyeket, mely
által mélyül a problémákkal kapcsolatos
érzékenység és tudatos felelősségvállalás.
A Pellérdi Általános Iskola az idei tanévben is
elnyerte az „ÖKOISKOLA” címet. Iskolánk
nevelőtestülete, alkalmazotti közössége kiemelt
feladatának tekinti az ökoiskolai pályázatban
vállalt célkitűzések megvalósítását. Az
oklevelet elhelyeztük az alsó szinten, az
aulában.
Fontosnak tartjuk a szülőkkel és a külső
szervezetekkel, más oktatási és egészségügyi
intézményekkel a kapcsolattartást,
együttműködést, mivel ez is segíti az ökoiskolai
tevékenységünk sikerét, hatékonyságát.
Köszönet minden pedagógus kollégának a
munkájáért! Szintén köszönet illeti a technikai
dolgozókat áldozatos munkájukért (fertőtlenítés,
plakátok keretezése, madáreleség kihelyezése,
stb.)!
Makai Andrea
munkaközösségvezető |